Pagina's

vrijdag 20 juni 2014

Durf jij je leven op z’n kop te zetten?

We leven op gemaksvoedsel, hebben snelle auto’s, snelle internetverbindingen, vluchtige contacten via social media en met een muisklik kunnen we naar de andere kant van de wereld en toch vinden we regelmatig dat het niet snel genoeg gaat. Waarom draaien we de zaken niet eens om?
 

Openlucht Museum
Toen ik jong was droomde ik van een klein boerderijtje op het platteland. Ik ben opgegroeid in de stad en had familie op het platteland waar ik de vakanties nogal eens doorbracht. Ik vond het er heerlijk. Maar ja, na je studie ga je aan het werk en dan verdwijnt zo’n verlangen naar de achtergrond. “Voor later”, denk je dan. Maar wat er ook gebeurt dat later komt niet en op een dag wordt je wakker met hartkloppingen en kom je tot de conclusie dat je leven haastig en complex is geworden en dat je als een muis in een tredmolen zit opgesloten.

“Hoe zijn we hier terecht gekomen” vragen we ons dan af? We willen alles, we moeten overal aan meedoen, we willen niets missen, maar aan het eind van de dag moeten we constateren dat we niet alles kunnen. Dan slaat de vertwijfeling toe en vragen we ons af of dit ons gelukkig maakt. Helaas hebben we zelf voor deze levensstijl gekozen en we zijn gefrustreerd als het niet lukt. Hoe om te gaan met dit dilemma?

De zaken omdraaien
Door de huidige crisis is de keuzestress ineens geen dilemma meer maar beseffen we ons dat we de verkeerde afslag hebben genomen. We hebben een huis met een (te) hoge hypotheek. Als we nog een baan hebben dan is vanaf nu ook het lifetime employment passé. Komen we ooit van dat huis af wat ook nog onderwater staat en kunnen we ooit af van die hypotheek die als een molensteen om ons nek hangt? Dus moeten we zaken anders gaan aanpakken maar vooral omdraaien.

Ik hoor je denken, “de zaak omdraaien, wat houdt dat nu weer in?” Dat houdt in dat we van de nood een deugd gaan maken. Is het de angst waar je tegenaan loopt of is het de realiteit van werkloosheid en slechte vooruitzichten die je parten speelt? Rechtsom of linksom angst is nog altijd een slechte raadgever. Stop daarmee! Het is zoals het is. Ga vandaag nog doen waar je al die jaren naar gesnakt hebt en laat je hypotheek of je baan je daarvan niet weerhouden.

Dromen waarmaken
Vanaf vandaag gaan we onze droom waarmaken. We gaan onze levensstijl aanpassen en van de basis opnieuw opbouwen. Wat maakt ons ook al weer blij? Wat vinden we belangrijk in het leven? Jaren hebben we ons daar niet mee bezig gehouden. Vanaf vandaag komt het snelle voedsel, waarvan we niet eens weten waar het vandaan komt en hoe het gemaakt wordt, de deur niet meer in. We beginnen een moestuin of zoeken iemand op die er een heeft of gaan naar de ambachtelijke winkel en gaan de smaak van puur natuur voedsel proeven.

We stoppen vandaag nog met onszelf te vergelijken met anderen. Onze auto doet het toch prima. Onze kledingkast hangt vol, daar kunnen we nog 10 jaar mee voort, misschien wel de rest van ons leven als we op gewicht blijven. De (te) dure vakantiebestemming laten we ook maar eens achterwege. We gaan eens een tijdje niet naar al die feesten en ieder weekend doorzakken. We nemen tijd voor onszelf en voor onze familie en gaan bij ze op bezoek in plaats van de vluchtige contacten via facebook. In onze vakantie doen we even gewoon helemaal niets.

Minder werken
We gaan ons eens verdiepen in waar onze spullen eigenlijk vandaan komen? “Goedkoop is duurkoop”, zei mijn vader altijd. Worden ze gemaakt met respect voor het milieu of door kinderen? We weten het niet eens en willen het ook niet weten, als het maar goedkoop is. Maar zodra je daar inzicht in hebt ga je op een hele andere manier consumeren. Dat hoeft niet minder te zijn maar wel bewuster. En ga eens langs bij een vintage winkel of laat eens wat repareren (als dat tenminste kan) dan zorgen we er gezamenlijk voor dat er niet nog meer troep op de aarde ontstaat.

Nu we onze leefstijl tot de basis hebben teruggebracht is het ook tijd om ons werkleven te herzien, al dan niet gedwongen. Kunnen we niet minder werken? Immers we hoeven ons niet meer met anderen te vergelijken daarmee is onze levensstijl een stuk goedkoper. Als we een deel van de ballast kwijt zijn dan biedt dat mogelijkheden voor wat nieuws, ander werk misschien?

Iets doen voor de gemeenschap
Durf jij je leven op z’n kop te zetten? Ik wel! Ik heb het gedaan en niet zonder resultaat. Inmiddels is mijn vroegste droom uitgekomen en woon ik op een boerderij op het platteland. Ik doe werk wat ik leuk vind, maar nog veel waardevoller is de stroom aan ideeën die zijn ontstaan. Ik hou mij niet alleen bezig om mijn eigen leven verder nieuwe vorm te geven maar ook om onze samenleving mooier en leefbaarder te maken.

Om nu iedereen de mogelijkheid te geven zijn droom na te jagen en onze samenleving tot rust te brengen is het creëren van een basisvoorziening in de vorm van een onvoorwaardelijk basisinkomen voor iedereen een heel goed plan. Hierdoor kunnen we meer tijd besteden aan zaken die er toe doen: opvoeden van onze kinderen, zorgen voor familie, zorg besteden aan ons eten en onze gezondheid. De tijd die ik heb overgehouden vanwege mijn nieuwe levensstijl besteed ik om het basisinkomen ingevoerd te krijgen. Mooi toch? Wat ga jij doen?


14 opmerkingen:

Moos van Maris zei

Vanuit een commentaar op LinkedIn over Participatiewet schreef ik dit, ik stuur het je graag. De samenhang der dingen: https://www.jacobinmag.com/2014/01/alive-in-the-sunshine/. In dit artikel wordt (vanuit de VS-situatie) uitgelegd dat in de economie niet alles gewaardeerd wordt en vervolgens ook niet voldoende meeberekend in de prijs. Denk aan de grondstoffen gewonnen uit Moeder Aarde, de mensen die onbetaald werk verrichten als slaaf, of als huisvrouw/-man, of als opvoeder van onze kinderen. Wanneer deze waardering omgezet wordt in beloning, komen er diverse argumenten voorhanden richting onvoorwaardelijk basisinkomen. Met een onvoorwaardelijk basisinkomen kun je het werk doen wat je ligt, waar je voor in de wieg gelegd bent, waar je je toe geroepen voelt of wat je als noodzakelijk voor jouzelf ziet. Dan pas komt de participatiesamenleving tot stand, van nature. Natuurlijk samen met gelijkgestemden. Voor velen klinkt dit idealistisch, lees: onhaalbaar (of zelfs krankjorum). Maarrrr: Opgelegd en via wetten afgedwongen, zal ook nog wel eens heel moeilijk blijken te zijn.

Jolanda Verburg zei

Dank je Moos voor je reactie.

Helemaal zoals ik er ook over denk. Lees ook mijn andere blogs daarover via de link: http://jolandaverburg.blogspot.nl/search/label/Basisinkomen
en in het bijzonder mijn blog: http://jolandaverburg.blogspot.nl/2014/01/wat-houdt-het-basisinkomen-in.html
welke ik schreef n.a.v. de afsluiting van het burgerinitiatief Basisinkomen dat vorig jaar liep.

Ben je al lid van de Vereniging Basisinkomen? We kunnen daar alle hulp en positieve energie gebruiken. Kijk op www.basisinkomen.nl

Tot ziens!

Hartelijke groet,
Jolanda

Unknown zei

Interessant artikel.

Eigen dak boven hoofd, lokaal eerlijk voedsel.... allemaal goed.

Verspil je tijd niet aan basisinkomen uitgedrukt in geld, dat kan helaas niet werken.

Besteed je tijd aan vrijheid, beschikking over je eigen tijd en energie. Vrijheid leidt tot welvaart. Dwang en controle tot onderwerping. Basisinkomen op basis van geld vereist een systeem van dwang en controle. De vrijheid om je eigen dak boven je hoofd te maken en voedsel in je tuin te verbouwen is de juiste weg.

Mariël zei

Was het maar allemaal zo makkelijk. Je leven omgooien en doen wat je droomt. Helaas kan ik dat boerderijtje uit mijn dromen niet kopen. Huren is al helemaal niet te doen. Die droombaan is al heel lang niet vacant. Maar gelukkig zijn wij gelukkig. Hebben we niet de druk van een koophuis, zijn we beide onze baan kwijt geraakt en hebben we creatief leren leven van het minimum. Gelukkig is er weer een baan, maar blijft het blij zijn met weinig ook bestaan.
Inmiddels hebben we het voorrecht gebruik te mogen maken van een stukje grond om daar zelfvoorzienend te gaan leren leven. Ons huis opgeven kan (nog) niet, maar wie weet in de toekomst. Oh ja, mocht je het leuk vinden onze capriolen te volgen, dat kan! www.safe-outdoor.nl
En ik hoop dat we ooit echt onze dromen waar kunnen maken en niet meer zo afhankelijk hoeven zijn van dat stressvolle geld. Gelukkig zijn we inmiddels al ;)

Unknown zei

We hebben het 3 jaar geleden gedaan: alles opgegeven om onze droom te volgen. We hebben onze banen opgezegd, ons huis verkocht en zijn naar Noorwegen geëmigreerd. We zijn nu 3 jaar verder. Wonen in Noorwegen in een huurhuis op een prachtige plek. Oudste zoon (18) is helemaal opgebloeid, dochter (15) moet haar plek nog vinden. We zijn een moestuin begonnen, een hele uitdaging op 750 meter hoogte. Ik heb sinds anderhalf jaar een yogastudio, die ik ga uitbreiden met een galeriedeel, waar ik al mijn zelfgemaakte spullen te koop aan ga bieden. Er is een kleine Nederlandse gemeenschap in deze gemeente, die af en toe op een verjaardag bij elkaar komt om het op Nederlandse wijze te vieren. Super gezellig! Want de Noorse manier van verjaardagen vieren is toch wel anders. Verder ben ik goed geïntegreerd in de Noorse gemeenschap, heb diverse Noorse kennissen. Het was en is niet altijd even makkelijk, maar ik ben blij dat we de stap genomen hebben.

Anoniem zei

Geld is niet het allerbellangrijkste, durf wel. Wij waagden de sprong ook omdat er geen andere mogelijkheid leek, we wonen nu via leegstandbeheer Camelot in een prachtige boerderij, geen verplichtingen. De oefening is om in het hier en nu te blijven en te vertrouwen dat de volgende plek weer de beste is voor ons op dat moment. Elke dag nog 28 dagen langer genieten met weinig onkosten. Super!
Ook ik ben voor het basisinkomen, mooie dat je je daarvoor inzet.
Marion

Jolanda Verburg zei

Hallo Klaas Johan,

Fijn dat je het een interessant artikel vond. En velen met jouw, want niet alleen hier maar ook via twitter, facebook en mail heb ik veel reacties ontvangen.

Ik ben het niet helemaal eens met je opmerking dat basisinkomen een systeem van dwang en controle nodig heeft. Het neemt namelijk veel controle en bureaucratie weg, waardoor mensen hun droom kunnen najagen.
Maar op termijn zouden we het basisinkomen in de vorm van diensten in natura kunnen gaan omzetten voor alle basisbehoefte wat ieder mens nodig heeft. Bijvoorbeeld gratis OV voor iedereen, een gratis basispakket voedsel, basis woonvoorziening, gratis onderwijs, gratis basispakket gezondheidszorg.

Maar we moeten ergens een begin maken en dan is een geldbedrag om in de basisbehoeft te voorzien een eerste stap.

Groet, Jolanda

Jolanda Verburg zei

Leuk project Mariël!

Het is zo bijzonder te constateren dat heel veel mensen bezig zijn hun droom te realiseren. Het lijkt wel of de crisis veel mensen heeft wakker geschud om aan de slag te gaan.

Naast deze blog ben ik op 1 februari gestart met mijn eigen project om zelfvoorzienend te worden. Wij zijn in de gelukkige omstandigheden dat we grond hebben, maar daar hebben we nog onvoldoende gebruik van gemaakt. Dat gaan we nu doen.
Kijk op de site: http://uitdekleigetrokken.wordpress.com/

Succes met jullie project!

Hartelijke groet, Jolanda

PS. zijn jullie niet in aanraking gekomen met de berenklauw zie mijn blogje van 7 juli 2014.

Jolanda Verburg zei

Geweldig Colinda dat jullie deze stap gezet hebben. Dat vind ik echt heel knap en lef. Zelf ben ik nogal gehecht aan Nederland (stom hè).

Super al die mensen die mij berichten hebben gestuurd over de realisatie van hun dromen. Dank daarvoor.

Een vraag die bij mij opkomt: Hoe vieren Noren dan hun verjaardag?

Hartelijke groet,
Jolanda

Jolanda Verburg zei

Aan anoniem.

Wat een interessant dat Camelot, nooit van gehoord. Ik heb zelf ooit een klein jaar in het huis van een oom en tante gewoond als anti-kraak. Heel handig.

Ik blijf mij inzetten voor de realisatie van het basisinkomen, dat gaat echt de verandering brengen die we allemaal nodig hebben.

Hartelijke groet,
Jolanda

Frank Scholtens zei

Leuke blog!

Ook ik droom al dertig jaar lang over een basisinkomen, heb wel het idee dat er momenteel veel momentum hiervoor aan het ontstaan is. Ben echter ook al begonnen mijn droom van een zelfvoorzienend huis (http://droomplek.blogspot.nl/) te realiseren. En mijn leven staat inmiddels ook al aardig op de kop, heel positief dat wel.

Jolanda Verburg zei

Hallo Frank,

Dank voor je compliment.

Goed te horen dat je ook je droom najaagt. Ziet er erg interessant uit.

Je hebt helemaal gelijk dat de media het eindelijk oppakt. Volgende week is de Week van het Basisinkomen. Meer weten? Kijk op http://basisinkomen.nu/obi/ en kom zelf ook in actie.
Op 20 september is er een studiedag in Breda. 21 september is de uitzending van Tegenlicht gewijd aan het basisinkomen evenals de Meetup in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam op 24 september. Ik ben er bij!

Hartelijke groet,
Jolanda

Anoniem zei

Ik zie hierin de dromen die verwezenlijkt kunnen worden voor een paar gelukkigen die als stel 2 inkomens en een huis kunnen inzetten om elders hun droom na te jagen.Ik heb nog geen bijstandsmoeder hier zien posten die deze mogelijkheid heeft gehad.En dan een basisinkomen?..ik wou dat het waar was dat dit een oplossing zou zijn voor de werkloosheid of het verbeteren van de positie van de ongeschoolde kansarme Want die zijn er zeker ook nog, en steeds meer door instroom van buitenaf als asielzoeker,dit zijnde echte bodembedekkers van waar de sociale lader met de poten instaat die hier nu in Nederland een uitkering heeft om in leven te kunnen blijven.Enig idee dat deze participatie wet de uitkeringsgerechtigde zonder opleiding wurgt,en ook zal blijven wurgen in het gevecht om in leven te blijven met een basisinkomen?Daar veranderd namelijk geen mallemoer aan als je geen druk (meer)hebt van verplicht vrijwilligerswerk of mantelzorg hoor.En daarbij...wie gaat dit betalen dan??? Geloof me,ik leef inmiddels 3 jaar van een WWB uitkering,heb geen noten op mijn zang,zoek me een ongeluk naar ongeschoold werk ondank dat ik niet achterlijk ben.(maar door armlastige achtergrond geen kans op scholing heb gehad),maar wel 2 geweldige hoogopgeleide sociale kids heb voortgebracht.
En dan ook nog inzetten op gratis zorg,gratis vervoer,gratis eten en gratis...etc.etc..In welk utopia denken jullie te wonen vraag ik me dan af.

Jolanda Verburg zei

Hallo Anoniem (16 juli 2015),

Deze blog heb ik geschreven om te laten zien dat je je dromen kunt realiseren. Natuurlijk moet je wel een droom hebben. Die hoeft niet hoogdravend te zijn, die moet uit jezelf komen. Ook moet de realisatie van die droom niet afhankelijk zijn van anderen. Het gaat om jouw droom!

Een droom heeft ook niets te maken met rijk of arm zijn. Ik wil je graag uitdagen om jouw droom waar te maken door eens heel anders naar je eigen leven te kijken en zeker niet naar het leven van anderen (en dus niet naar mijn situatie en mijn droom).

Dus, anoniem, als jij je leven wilt veranderen doe dat dan! Iedereen heeft die potentie. Ik ben er van overtuigd dat ook jij je droom kunt waarmaken.

Succes!

Hartelijke groet,
Jolanda