Pagina's

maandag 20 januari 2014

Blue Monday - Happy Monday

De derde maandag van januari wordt ook wel Blue Monday genoemd. De meest treurige dag van het jaar. De feestdagen achter de rug, gestrande goede voornemens en nog geen zicht op de lente. Kortom de uitzichtloosheid van een heel nieuw jaar dat voor je ligt. Depressiever kan het niet.

Vandaag echter geeft niets aan dat het een depressieve maandag is. Het belooft een aardige dag te worden dus aan het weer kan het niet liggen. De Britse psycholoog Cliff Arnall heeft naar aanleiding van wetenschappelijk onderzoek in 2005 berekend dat op deze dag de mensen het meest neerslachtig en depressief zijn. Het is maar hoe je het bekijkt.

Voor mij vandaag geen depressie. Ondanks dat we in een laagconjunctuur zitten wat de economie betreft blijf ik optimistisch. De nieuwsberichten geven inmiddels aan dat de economie uit het dal lijkt te zijn, maar ondanks dat zullen de meeste mensen daar nog weinig concreets van merken. Toch hangt er een sfeer van optimisme in de lucht en daar hou ik van.

De newwaveband New Order uit Manchester bracht in de crisisjaren ’80 het nummer Blue Monday uit. Het typeert de sfeer van uitzichtloosheid door gebrek aan werk, woningnood en reële toekomstmogelijkheden. Ik herken dat omdat ik in die jaren afstudeerde en aan het werk ging. Het was geen makkelijke tijd. Maar ook toen heb ik mij daar niet door laten weerhouden om positief te blijven.

Radio 2 laat zich ook niet gek maken door Blue Monday en roept vandaag uit tot Happy Monday. Wie namelijk niet in zichzelf gelooft en niet in de toekomst zal het ook niet lukken om gelukkig te worden. Blijven hangen in negatieve gedachten is niet de manier, daar schieten we niet mee op. Mijn advies is: Kijk naar wat je hebt en geniet vandaag, van weer een nieuwe dag en later we er vooral een vrolijke dag van maken!

Een plaatje waar ik vrolijk van word is Happy van Pharrell Williams.




En wil je toch de clip Blue Monday van New Order bekijken dan kan dat met de volgende creatieve clip.

Geen opmerkingen: