Pagina's

donderdag 3 februari 2011

100 jaar ontwikkeling

Op YouTube is een prachtig filmpje te zien over 100 jaar technologische ontwikkeling die de wereld heeft veranderd. Wat het vooral aantrekkelijk maakt om te kijken is dat de film gepresenteerd wordt door 100 mensen die geboren zijn in het jaar dat de ontwikkeling werd aangekondigd.

Het is altijd goed als we ons blijven afvragen wat technologie ons gebracht heeft. Of de investering die we gedaan hebben heeft geleid tot wat we ervan verwacht hadden. Heeft het ons voorspoed gebracht? Heeft het de wereld iets gebracht waardoor een fundamentele verandering heeft plaatsgevonden? Als we ons dat regelmatig blijven afvragen is de kans groot dat we geen onzinnige dingen bedenken waar de wereld niet op zit te wachten.

In het geval van de informatievoorziening is de afgelopen honderd jaar nogal veel veranderd. Ik denk dat we wel kunnen stellen dat de investeringen in informatie- en communicatietechnologie (ICT) zeker de moeite waard is geweest. Inmiddels wordt er zelfs gesproken van een digitale revolutie, de meest belangrijke ontwikkeling sinds de industriële revolutie.

In mijn columns probeer ik onafhankelijk te zijn, voor zover dat mogelijk is. Ik zou daarom niet zo gauw een reclamefilm laten zien van een bedrijf, omdat ik niet mee wil doen aan de promotie. Dat is mijn taak niet. Laat anderen dat maar doen. Maar toch kan ik het niet laten deze film te laten zien die gemaakt is door IBM omdat ze dit jaar 100 jaar bestaan.

Een groot deel van mijn carrière heb ik doorgebracht in de ICT. Hoewel ik de laatste jaren wat afstand genomen heb blijft de industrie mij trekken. Dat bleek vooral bij het bekijken van deze film, waardoor bij mij 25 jaar historie in vogelvlucht voorbij kwam. Ik ben benieuwd wat ons de komende honderd jaar te wachten staat!



En wat werd er ontwikkeld in jouw geboortejaar?
.

Geen opmerkingen: